søndag 17. november 2013

Det finnes kanskje mat jeg ikke liker?

Tanken har slått meg i det siste, siden jeg nå har bestemt meg for å spise rakfisk, i alle fall en gang, før nyttårsaften.

Jeg mottok en e-post her forleden, som kunne fortelle hvilke viner som ville være bra til rakfisk. Det fulgte til og med en oppskrift.
Ikke egentlig på rakfisken, men på tilbehøret.
Hva er rakfisk, da? Det er fisk som er fermentert, råtnet, om du vil. 
Det er maten som folk gjerne har sagt er "typisk norsk", maten vi har ledd av, lizm.

Noe av det beste i verden er fermentert; øl og vin er det, kjøtt og fiskeretter er det, og tenk på alle gønnsakene som er gjort med fermentering? 
Surkål. 
Tenk på all pickles? Gjærbakst, eller surdeigsbrød? 
Fiskesaus.
Bakterier og sopp, hva hadde vi gjort uten dem? 
Fermentering og gjæring er fundamentalt. 
I alle land.

Hvem fant opp dette? Jeg er usikker, det kan jo ha vært en ulykke (som med lutefisken), men, sjansen for at vi snakker fattige mennesker som trengte en måte å preservere mat på, er overveiende stor. 

Vi skriver midten av november, og til og med jeg har begynt å tenke på jula.
Det er utrolig!
Det kan ha noe med at man skal feire jul hjemme i år, med eget juletre og greier (det første sådanne i historien).
Men jul midt i november?
Kanskje et hint om å gjøre unna rakfisken i god tid før selve jula. Altså, før (de unge) gjestene kommer?
Heller ha et rakfisklag. Jeg har veldig lyst til å prøve på noe slikt.

Eyvind Helllstrøm anbefaler å starte med potetene:

Press mørt kokte mandelpoteter gjennom sikt direkte på serveringsfat eller tallerkener. Skjær så rødløk i syltynne skiver (gjerne med mandolin), skyll dem i kaldt vann, la det renne av. Finhakk hardkokte egg, plommer og hviter separat.
Sjekk rakfisken, napp bort eventuelle bein. Skjær den så i passende gaffel(!)biter.
Anrett rødløk, hakket egg, fisk, gressløk og dill oppå potetmassen. Smelt godt smør til nøttebrunt, øs det forsiktig over fisken rett før servering.

Servér med ekte rømme, ekstra hakket egg, flatbrød og potetlefse.

Drikke til slikt?
Utgangspunktet for denne artikkelen var jo en e-post om viner til rakfisk, og oppfordringen der var moderne tyske rieslinger med litt restsødme. Til det er det bare en ting å si: Go!
Øl og akevitt er heller ikke dumt, men pass på at akevitten er god (så du slipper å fryse den ned).
Hvis du i tillegg handler inn litt kult øl, så må jo dette bli bra. I helga prøvde jeg juleøl fra Ægir, Ylir julebrygg. 
Det bør kunne gå til slik mat. Det var i alle fall 

sinnsykt godt.

Ingen kommentarer: